woensdag 13 februari 2013

Where did the real people go?


Hier volgt mijn antwoord op de blog van Cake indien voorradig: www.cakeindienvoorradig.blogspot.com  
Beste Cake,
(Ik tutoyeer, dat kan toch wel, we volgen elkaar al zo lang)

Wat mooi gezegd: The inner beauty of an empty skull (zie cake's blog klik hier). Opzoek naar echte mensen, met inhoud en karakter.... 
Maar Cake stay awake, het spel bestaat omdat het spel gespeeld wordt en sterker nog, velen willen het zo spelen, want dat leren we van elkaar. Over dat leren van elkaar zou ik het met jou willen hebben. Groepsdynamica in ondernemersland en over stijl of geen stijl, zoals je wilt.

Jij weet als geen ander dat wij mensen bestaan omdat er andere mensen ons bestaansrecht geven. In een eerdere blog heb ik er al iets over geschreven. De 'je pense donc je suis' gaat in mijn ogen niet op. Je bestaat omdat een ander dat bevestigt en dat principe zit diep in ons...
Wat daar uit voort vloeit is dat wij mensen graag willen geloven. Geloven in God, in de reclame van droge billetjes, in het lot, in astrologie, in die aardige man van de supermarktreclame. Wij willen graag horen wat goed is en wat niet goed is. Als schapen kruipen we langs schappen met zooi, voorbestemd om precies te doen wat de ander ook doet: dat geeft ons veiligheid, overleven doe je namelijk door veilig te zijn. Jij Cake, bent expert in overleven. Jij bent 'aan de andere kant van het lijntje' geweest en jij weet dat eenzaamheid mensonwaardig, onveilig en naakt is.


Nu besluit iemand dat hij als ondernemer verder gaat: als zzp'er. Helemaal alleen dus. Vol goede moed en geloof in zichzelf en zijn product gaat hij op pad, maar dit pad is alles behalve veilig. Want wie zegt dat als hij goed in cake bakken is, dat dat ook daadwerkelijk brood op de plank brengt? 
Inderdaad, goed gezien Cake: 'WIE ZEGT', daar is die ander weer....  

Veel ondernemers gaan opzoek naar anderen met een gemeenschappelijke deler....: de zzp'er dus! Opzoek naar opdrachten, kennis en bevestiging groeperen ze weelderig en vormen clubjes. Succesvolle ondernemers en starters door elkaar, want alleen is maar alleen. Elke dag kan je naar zo een clubjes-bijeenkomst, Hoe leuk is dat?
Als je veel mensen bijeen stopt gaan ze op elkaar lijken, ze gaan elkaar nadoen. Diegene die zichzelf succesvol weten neer te zetten krijgt volgers en via de kunst van het afkijken, gaan anderen zichzelf ook zo presenteren. 
Want wie claimt succesvol te zijn, wordt ook zo bekeken en dat leidt weer tot succes...  En dat willen we allemaal: succesvol zijn en volgers hebben die vol bewondering het succes beamen. Het spel is geboren!
Het gaat er dus niet meer om of jij in jezelf gelooft, maar om of jij de ander kan overtuigen van het feit dat jij in jezelf gelooft.... En dan zijn we in de kern van het spel aangekomen. Volg jij het nog Cake?


Terug naar de vraag: Waar zijn de echte mensen naar toe? Mensen met stijl? Ze zijn er wel, achter de maskers, achter de leegte, deep down. Maar ze durven niet echt kwetsbaar te zijn, hun stijl is aangepast zodat ze mooi in het geheel passen. Lekker veilig.

Heb jij een eigen stijl Cake? Ik wel, geen chique stijl, geen aandachtgeile stijl, een beetje baldadig ben ik, ik daag mensen uit, pesten heette dat, voordat ik ondernemer werd. Daarmee zet ik mezelf neer, dat heb ik mezelf aangeleerd, want als mensen je bij voorbaat niet mogen dan val je altijd mee in het echt. Ik vind dat geestig maar ik ben dan ook maar een plaatjesmaker, creatief met digitaal papier. Ik maak mooie plaatjes voor websites en heb geen behoefte om te zeggen dat ik dat beter doe dan anderen, dat vind ik namelijk geen stijl (heb ik het nou toch gezegd?)

Stijl maakt het onderscheid, Cake, dat weet jij. Een eigen stijl vult the empty skull. Weg met de quotes van anderen (ik heb trouwens nooit begrepen dat je dat nodig schijnt te hebben om te geloven in jezelf) en:

Weg met de folders over goed ondernemerschap! 
Weg met de vistaprint-visitekaartjes!
Weg met de tandartslach en de populair-wetenschappelijke peptalks! 
Weg met Uggs!
Weg met de maakbare mens! 

Heb ik dan geen masker? Zeker wel en als je perse wilt weten welke stijl mijn masker heeft? Eenmalig hier het antwoord, als ik dan toch moet kiezen: klik hier

Wat is jouw stijl Cake? Jij bent weer heel en functionerend gemaakt in een ziekenhuis, is de mens maakbaar, Cake?

Ik ben benieuwd naar je antwoord, tot snel en liefs,

Studio H.






1 opmerking:

  1. Studio H. Ik ben je zeer erkentelijk voor jouw persoonlijke reaktie op mijn artikel 'the inner beauty of the skull'. Het zal jou niet verbazen hoe verheugd ik was met deze inhoud :-) Ik ga er even op slapen. Dan krijg je morgen persoonlijk antwoord via www.cakeindienvoorradig.blogspot.com.
    Liefs terug, Cake

    BeantwoordenVerwijderen