zondag 24 februari 2013

Lekker verantwoord bezig...



Het begon jaren geleden door gezellig-boven-modaal en wat eco-freaks: eten uit eigen stad, sterker nog, BIOLOGISCH eten uit eigen stad. Nu hoor en zie je het steeds meer, het fenomeen wordt aangezwengeld door de crisis en de schandalen binnen de voedselindustrie. Aangezien ik met mijn familie 3.5 jaar een grotendeels zelfvoorzienende boerderij heb gehad, heb ik een dubbel gevoel bij dit principe.

Deze blog zal uit twee delen bestaan: deel 1, hoe wij als consument ook verantwoordelijk zijn voor de kromme en criminele gebeurtenissen binnen de voedselindustrie en deel 2 zal gaan over stadslandbouw, het idealisme en de haalbaarheid.

Om deze blog maar eens lekker in te leiden, grijp ik de paard-rund-wisseltruc aan... Wat een blamage.... Wat een dommigheid van de consument. Nee er is niets mis met paardenvlees, sterker nog het is super gezond. Ja er is heel veel mis met criminele tussenpersonen zonder geweten, een beetje over de rug van de consument geld verdienen. Maar hallo, wat dacht je dan? Probeer maar eens 500 gram lasagne te maken voor €1.99 met allemaal eerlijke producten, dat gaat je niet lukken.

Vergis je niet als we het hebben over paardenvlees. Ik hoorde iemand op de radio zeggen dat die beesten het super goed hebben gehad, tuurlijk schat... WAKE UP. Denk je nou werkelijk dat die paarden in de lasagne terecht komen? Nee dus. Er is gruwelijk veel meer mis met de paarden die in de diepvries maaltijden terecht komen. Niet dat de paarden niet braaf waren of zo, dat bedoel ik niet. Wat ik wel bedoel is dat paarden die in Roemenië geslacht worden geen goed leven hebben gehad. Moet je voor de grap de transporten opzoeken. Deze paarden komen vanuit heel Europa en worden verzameld in een Oost-blok land om vervolgens door te reizen naar slachthuizen daar of, nog erger, door te reizen naar Italië. Verschrikkelijke transporten gesubsidieerd door de Europese Unie i.v.m. werkgelegenheid of zo, geheel legaal. Voor een leuk fimpje (niet geschikt voor de jeugdige kijker) klik hier. Voor de oplettende kijker: 2007 gefilmd.... Goh waar werden 100.000 paarden toen in godsnaam voor gebruikt?? Ja toen gingen ze ook al de vleesindustrie in, want naast de biologische melk en kaas wilden we toen ook al af en toe een snelle goedkope ovenschotel op tafel. Slimmeriken!

Nu, 'out of the blue' staan we boe te roepen, kranten staan er mee vol en iedereen vraagt zich af hoe het in godsnaam mogelijk is, maar wees nou toch eens eerlijk: wat weten we eigenlijk van ons voedsel af? Hoe vaak kijk jij op de ingrediëntenlijst los van de hoeveelheid calorieën? (Moet je voor de lol de ingrediëntenlijst eens intikken in google en dan ook bij youtube even kijken, kan je lachen!) Nee wij blijven liever de reclames en wikkels geloven zonder erbij stil te staan dat 250 gram gehakt goedkoper is dan 1 blik kattenvoer.

Ter ondersteuning: klik hier

Ik weet dat de kleinschalige boer serieus niet veel verdiend aan een kip, koe of lam (ik heb het niet over de massa bedrijven, zij doen vrolijk mee). Het is een beetje vergelijkbaar met de harddrugsindustrie: de boeren krijgen bijna niets. De transporteurs en de distributeurs verdienen al aardig wat, maar degene die het spul versnijden en mixen en de dealers die het verder verspreiden vullen hun zakken goed! Dit principe is ook toepasbaar op de diepvries- en maaltijdindustrie en wij, verslaafd aan de snelle magnetron 'ping', nemen het voor lief. We doen het zelf....

Voordat er iets gaat veranderen zouden wij, de consument, hand in eigen boezem moeten steken, wij moeten eerst veranderen, want anders gebeurt er niets... Helemaal niets.

Wil je meer informatie over ons voedsel, misleiding en ingrediënten: kijk dan eens op de website van foodwatch Helden!

Voor alle duidelijkheid: nee ik ben geen vegetariër en nee ik ben niet tegen paardenvlees eten. Ik ben wel tegen Europese transporten van slachtvee die er voor zorgen dat dieren onnodig lijden en wij de band met ons voedsel kwijtraken. Hoe zou het dan wel moeten? Lees er meer over in mijn volgende blog

2 opmerkingen:

  1. Zo waar. Het vreemde vind ik dat we het natuurlijk eigenlijk allemaal best weten. Maar dat we toch net doen of we gek zijn. Kwestie van geld. En teveel moeite. Want we zijn lui. En laten ons graag voor de gek houden. Tot we er niet omheen kunnen. Dan gaan we opeens protesteren. Omdat we ons eigenlijk een beetje schamen. En niet te boek willen staan als dierenbeulen. Ofzo. Mooi stuk. Confronterend ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dat is duidelijk! En ja, als ik als consument in eigen boezem kijk, moet ik ook vaststellen dat ik helemaal niet bewust met mijn voedsel omga. Het kan me wel degelijk schelen wat ik naar binnen werk, maar anderzijds is die bekommernis zelden terug te vinden in mijn winkelkarretje. Ook uit puur praktische overwegingen. Ik ben dus ook verslaafd aan de magnetron-ping.

    BeantwoordenVerwijderen