dinsdag 29 januari 2013

HOW SOCIAL IS SOCIAL MEDIA voor ondernemers





Dat de wereld door de mogelijkheden van internet en social media een kwartslag is gedraaid lijkt mij een feit. Dat velen van jullie op een ochtend wakker zijn geworden en dachten 'shit, ik ben een digibeet', is ook een feit.


'Je vraagt: 'moet ik daar aan meedoen?'
Ja dat moet en dat moet zeker als je 'zakelijk' mee wilt blijven draaien. Kop in het zand kan je de kop kosten. Social media is niet meer weg te denken en nee, het is geen hype. Sorry.

De vraag der vragen blijft hangen in de onzekerheid van het moment: hoe dan en wat dan?
Eerlijk is eerlijk, die is simpel en dat weet jezelf ook wel; stap uit je comfort-zone en dive in. Je bent ondernemer of je bent het niet. De vraag die je jezelf zou moeten stellen is niet wat, maar hoe. HOE kan ik social media gebruiken? Hoe kan het mij wat gaan opleveren? Economie :-) dus.

Hoe sociaal is de sociale media eigenlijk voor ondernemers? Nou op het eerste gezicht niet.... Het is een groot oerwoud met vele concurrenten die allemaal likes, friends and followers willen. Onderling lopen ze te duwen en te trekken en spenderen ze energie aan afgunst en zwartmakerij over en weer. De consument wordt ondertussen afgestompt en doodgegooid met reclame.
Ik kijk met lede ogen naar mijn 'walls' en zie een spuwende-reclame-draak die niet ophoudt opdringerig en misleidend te zijn. Sociaal? Nou nee.
Je denkt misschien: als je daar tussen moet gaan staan, moet ik met een briljant idee komen of heel veel geld gaan uitgeven aan adds (betaalde reclame), of kan het ook anders? Nou naar mijn mening wel:

Terug naar de oude vertrouwde gouden marketing regel nummer 1: de vijf W's:
wie, wat, waar, waarom, wanneer

of eigenlijk in een andere volgorde:
Waarom, Wie, Wat, Waar, Wanneer (Dit heeft misschien wat meer uitleg nodig dus ik verwijs naar Marketing-goeroe Steve Mckee:
http://www.businessweek.com/smallbiz/content/oct2010/sb20101015_585978.htm beter goed gejat dan slecht uitgelegd!)

Deze 5 W's zijn 100% toepasbaar als je begint in het oerwoud van Social Media.
Begin altijd met de vraag waarom, dan aan wie, hierop volgend: wat heb je te bieden en te bieden (ja dubbel) en de laatste: waar en wanneer. Bij de laatste denk je misschien die is alleen voor de campagneplanning van belang, geen snowboots in de zomer zeg maar. vergis je niet....

Waarom ga je tijd, geld en energie steken in social media? Heb je het echt adds nodig en zo ja hoeveel wilt je eraan besteden.

Wie is je doelgroep, ken je de doelgroep eigenlijk? En ik bedoel niet vaag kennen, nee, ik bedoel echt kennen: heb je een goede doelgroepanalyse gemaakt?
Ondanks dat doelgroepen versplintert raken, zijn er nog steeds overeenkomsten tussen je potentiële klanten, ken ze en hang ze boven je bed. Handig want er komt over enkele maanden een nieuwe zoekfunctie op facebook waar je op allerlei aspecten van facebookgebruikers kan zoeken en zo kan je een gedegen beeld krijgen van jouw potentiële klanten.

http://youtu.be/1mm8gFTUhV0

Wat wil je gaan aanbieden? Eén product, of een heel assortiment? Een dienst of een evenement? Wat wil je er mee bereiken? Wil je van je voorraad af of alleen pure naamsbekendheid zodat ze naar je winkel toe komen? Wat is de reden dat jouw potentiële publiek jouw bedrijf of product leuk vindt, wat heb jij ze te bieden los van je product/dienst op facebook, twitter of pinterest? Reclame of meer?

De vervolgvragen op de wat's zijn de hoe's. Hoe pak je de boodschap in een oogopslag in en hoe zorg je ervoor dat ze je blijven volgen?

Waar ga je het posten: Facebook, twitter, hyves, myspace, pinterest, blog, myspace, digg, delicious, dribbble om er maar eens een paar te noemen.

Wanneer is los van de tijd van het jaar ook van belang als het om de dag van de week en het tijdstip gaat. Nogmaals ken je doelgroep! Moeders met jonge kinders zijn vaak woensdagmiddag thuis, vaders van hetzelfde gezin op vrijdag, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Maar het ALLERBELANGRIJKSTE BIJ HET GEBRUIK VAN SOCIAL MEDIA STAAT HIERONDER!

Als jij je wilt onderscheiden van de rest en je wilt dat volgers volgers blijven, onthoud deze dan:
Biedt je potentiële klanten service aan, gewoon ouderwetse service: informatie en tips zonder daar iets voor terug te willen. Ter afwisseling en wat het ook altijd goed doet zijn grappige foto's en leuke anekdotes: entertainment dus.

Voorbeelden:  http://www.facebook.com/MokkaCoffees en http://www.facebook.com/pages/Dear-Design/272803386068566



Geen opmerkingen:

Een reactie posten